Ismerős az érzés? Egy újabb szezon, egy újabb kollekció, és a szekrényünk tele van, mégis úgy érezzük, nincs mit felvennünk. A divat gyors tempója magával ragad, de mi van, ha megállnánk egy pillanatra, és újragondolnánk az egészet? Ha nem csak követnénk a trendeket, hanem tudatosabban közelítenénk ahhoz, amit viselünk, ahogy vásárolunk, és ahogy gondoskodunk a ruháinkról?
A fenntartható divat nem csupán egy múló trend, hanem egy szükséges irány. A ruhagyártás, ahogy jelenleg zajlik, hatalmas terhet ró a bolygónkra. Gondoljunk csak a vízszennyezésre, a hatalmas mennyiségű keletkező hulladékra, vagy az etikai kérdésekre, amelyek a gyártási folyamatok során felmerülnek. Egyre többen érezzük, hogy ez így nem folytatható tovább, és keressük a kiutat a fast fashion útvesztőjéből.
Itt jön képbe az ‘újragondolt divat’ koncepciója. Ez azt jelenti, hogy másképp nézünk a ruháinkra: nem eldobható termékekként, hanem értékkel bíró darabokként tekintünk rájuk. Olyan ruhák, amiket ápolunk, javítunk, és ha eljön az idejük, megpróbálunk új életet adni nekik, ahelyett, hogy kidobnánk őket. Ez a szemléletváltás áll az újrahasznosítás és az upcycling (újrahasznosítás magasabb szinten, értéknöveléssel) mögött is.
Sokan azt gondolják, a fenntarthatóság a stílus rovására megy. Pedig épp ellenkezőleg! Az újragondolt divat lehetőséget ad a kreativitásra és az egyediségre. Gondoljunk csak a vintage kincsekre a turkálókból, amiknek története van, vagy azokra a darabokra, amiket mi magunk alakítunk át, saját kezűleg varrjuk át, hímezzük ki, teljesen egyedivé téve őket. Ez a fajta megközelítés sokkal személyesebb és izgalmasabb lehet, mint csupán leemelni valamit az üzlet polcáról.
Az újragondolt divat jegyében vásárolhatunk megfontoltabban, kevesebbet, de jobb minőséget. Választhatunk etikus és környezettudatos márkákat, vagy ami talán a leginkább kézzelfogható mindennapi szinten: belevethetjük magunkat az újrahasznosításba és upcyclingba. Egy régi farmerből divatos táska lehet, egy elfeledett nagypapa ingéből pedig egyedi nyári felső. Csak egy kis kreativitás és nyitottság kell hozzá.
Ez a szemléletváltás nemcsak a környezetnek jó, de a pénztárcánknak is, és ami talán a legfontosabb: segít megtalálni a saját, egyedi stílusunkat a fogyasztói rohanáson kívül. Merjünk újragondolni, merjünk másképp csinálni!